Betrokkenheid creëren? Communiceer en geef vertrouwen!

21 juni 2017
We leven in een altijd veranderende wereld, maar nog nooit was de onzekerheid voor bedrijven zo groot. America first, Brexit, disruptive start-ups met nieuwe ideeën, medewerkers die roepen om meer kansen en minder hiërarchie, etc. Deze onzekerheid vraagt om meer wendbaarheid van bedrijven en medewerkers. 
Bedrijven kunnen deze uitdagingen alleen het hoofd bieden door hun medewerkers de hoogste prioriteit te geven. Succesvolle bedrijven zetten namelijk hun medewerkers op de eerste plaats, want zij maken tenslotte het verschil. 
 
Medewerkersbetrokkenheid staat daarom bij veel bedrijven op de agenda, maar vaak niet op de juiste manier. Ze vergeten het belang van teamwork, communicatie en goede onderlinge verstandhoudingen. 
Maar wat is medewerkersbetrokkenheid en hoe meet je het?
 
Bovendien betekent het voor elke medewerker weer wat anders. Voor een starter kan het betekenen dat die de kans krijgt om met ervaren collega’s samen te werken, terwijl het voor een aanstaande vader kan betekenen dat hij tegelijk met zijn vrouw ouderschapsverlof kan opnemen. In ieder geval vormen communicatie en vertrouwen de spil van betrokkenheid. 
 
Kunnen communiceren met je collega’s
Het makkelijk kunnen communiceren met je collega’s is cruciaal voor de productiviteit en persoonlijke ontwikkeling van een medewerker. Bovendien komt het de loyaliteit naar collega’s en het bedrijf ten goede. En laat nu net een goede onderlinge relatie met collega’s een van de belangrijkste redenen zijn om bij een bedrijf te blijven en zich ervoor in te spannen. 
Geef medewerkers de tijd en ruimte om met elkaar te communiceren en zorg dat ze de beschikking hebben over communicatie technologieën zoals Yammer of Slack. Die maken een moderne en snelle manier van samenwerken mogelijk.
 
Continu dialoog en vertrouwen
Ondanks de opkomst van zelfsturende teams zijn veel bedrijven nog erg hiërarchisch ingesteld, waardoor een ‘wij en zij’- cultuur op de werkplek kan ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers vaak meer vertrouwen stellen in hun direct leidinggevende dan in de directie van het bedrijf. 
Goede leidinggevenden zijn continu in gesprek met hun medewerkers. En niet alleen over hun prestaties, maar ook over de missie van het bedrijf, hun persoonlijke ontwikkeling, hun ideeën voor procesverbetering en gewoon hoe het met ze gaat. Ze tonen belangstelling, geven vertrouwen en zorgen meer dan wie ook in een organisatie voor positieve medewerkersbetrokkenheid. Vaak is de reden van vertrek van mensen niet in eerste plaats het salaris maar een slechte relatie met de leidinggevende, in plaats van met het bedrijf als geheel. 
 
 
Samenvattend komt het er op neer dat medewerkers behoefte hebben aan goede communicatie. Met collega’s over het werk om van elkaar te leren. Maar ook in een continu dialoog met hun leidinggevende, in plaats van een ad-hoc gesprek als er iets mis is en éénmaal per jaar een beoordelingsgesprek. Het vergroot hun betrokkenheid en verbetert uiteindelijk de productiviteit van je bedrijf.
 
Kamiel Rietsema
Managing Partner Optines Consultancy

 

Inspiratie

  • 08

    mrt

    Resourceful Humans

    Inspirerende Tedx talk van Heiko Fischer over de toekomst van werk. Bedrijven zouden opgebouwd moete

  • 25

    jan

    Boek tip: "Verbindend vermogen"

    Goed leiderschap vertaalt zich onder andere in samenwerken, verbinden, vertrouwen en respect. Het bo

  • 01

    nov

    Vierde industriële revolutie

    Wat is de vierde industriële revolutie? En wat betekent het voor jouw bedrijf? Tijdens het 'World E

Optines nieuws & blogs