Onzekerheid in wendbare organisaties

28 oktober 2011

Waarom zou een talentvolle medewerker willen werken in een wendbare organisatie? De context waarin de organisatie opereert is onzeker en de wendbare organisatie maakt gebruik van management activiteiten die gericht zijn op het zo min mogelijk vast zetten van de organisatie. Flexibele contracten, open functiebeschrijvingen en de noodzaak om je kennis voortdurend met je collega’s te delen….waarom zou je?

En hoe kan een organisatie een optimale bijdrage verwachten van een medewerker, als deze medewerker geen aangenaam gevoel van zekerheid ervaart? Onderzoek van één van de studenten in het onderzoek stelde zich deze vraag en komt tot de volgende conclusies:

  • Communiceer continu de (onzekere) context naar al je medewerkers;
  • Laat medewerkers deelnemen aan de besluitvorming in de organisatie;
  • Geef aandacht aan je medewerkers en stel je sociaal op;
  • Kies niet voor winstoptimalisatie maar voor intrinsieke kwaliteit

En maak vooral gebruik van het gevoel van zekerheid dat de wetgeving de medewerkers biedt.

Inspiratie

  • 08

    mrt

    Resourceful Humans

    Inspirerende Tedx talk van Heiko Fischer over de toekomst van werk. Bedrijven zouden opgebouwd moete

  • 25

    jan

    Boek tip: "Verbindend vermogen"

    Goed leiderschap vertaalt zich onder andere in samenwerken, verbinden, vertrouwen en respect. Het bo

  • 01

    nov

    Vierde industriële revolutie

    Wat is de vierde industriële revolutie? En wat betekent het voor jouw bedrijf? Tijdens het 'World E

Optines nieuws & blogs